Proč být akreditovaným koučem? A proč si ho vybrat?
Před
krátkou dobou jsem získala akreditaci na úrovni Senior Practicioner, což je
třetí nejvyšší úroveň ze čtyř možných. Kromě toho, že mám radost, tak také dostávám
otázky, co to prakticky znamená. Někteří koučové se vůči formálnímu potvrzení
kvalifikace vymezují, že oni přece mají ty zkušenosti a žádný papír nepotřebují.
A také často vidím diskuse o „kvalitě“ a přemnožení „koučů“ všeho druhu. Proto
jsem se rozhodla napsat tento text vysvětlující přínosy a pravidla akreditace a
její význam pro mne osobně.
Akreditovaný
kouč musí být členem některé z profesních asociací, v ČR jsou
přítomné dvě mezinárodní, EMCC a ICF. Já osobně jsem již před časem vybrala
členství v EMCC (European Mentoring & Coaching Council). To je mi sympatické
jednak svým evidence based přístupem (ano, jsem založením výzkumník a mám data ráda)
a velmi širokou globální informační základnou. Hlavním vodítkem volby byl ovšem
důraz na reflexivní přístup každého kouče, tedy na vlastní hodnocení své práce
a kontinuální se zamýšlení nad kvalitou a možnými zlepšeními, s využitím supervize
a zpětné vazby od klientů.
Jaké
jsou podmínky akreditace? Co musí kouč splňovat?
Členstvím
v organizaci se kouč zavazuje, že bude dodržovat etické a odborné standardy
organizace. Akreditace prokazuje, že kouč či mentor naplňuje profesní
standardy, tedy disponuje dovednostmi a kompetencemi dle úrovně akreditace. U EMCC
jde o 8 základních kompetencí, pro které jsou popsány konkrétní dovednosti v každé
úrovni, které musí kouč prokázat. Kouč se také zavazuje se pravidelně vzdělávat
a rozvíjet a procházet pravidelnou supervizí, tedy reflektovat svou práci s někým
jiným na profesionální úrovni. Při akreditací musí kouč doložit doklady o praxi,
vzdělání a absolvovaných výcvicích, reflexe své práce s klienty (anonymně),
včetně námětů pro další rozvoj a také zpětné vazby od klientů.
Žádost
je posouzena validátory, ti ověřují, zda prokázaná praxe a zkušenosti odpovídají
požadované úrovni. Pro úroveň Senior
Practicioner je to minimálně 5 let praxe s klienty, minimálně 250 hodin a 30
klientů a za posledních 5 let, pokročilé kompetence, desítky hodin rozvoje každý
rok a pravidelné supervize. Akreditace není
jen potvrzením minulých zkušeností a kompetencí, ale také závazkem pro další
práci. Závazkem na sobě dále pracovat, dodržovat etické a profesionální standardy
akreditující organizace, absolvovat supervize a pravidelně reflektovat svojí
práci.
Co akreditace znamená pro mne osobně?
V první
řadě je to úsilí o neustálé zlepšování a zkvalitňování práce s klienty a
závazek k osobnímu i profesnímu rozvoji. Jsem přesvědčená, že ho po
dobu svého profesního života intenzivně naplňuji, bez ohledu na to, v jaké
oblasti se pohybuji. Jsem zvyklá pracovat se sebereflexí (podle okolností mentální
či psanou) po každé zásadnější aktivitě (koučování, workshop, školení,
terapeutická sezení) a upravovat další aktivity v souladu se sebereflexí
nebo zpětnou vazbou. Reflexe toho, co dělám, i jak se cítím je mým přirozeným
způsobem fungování. Akreditace neznamená dokonalost, ale závazek ke zlepšování.
Akreditace je pro mne i prokázáním vysoké míry
profesionality v koučování. Ta je spolu s respektem a empatií jednou
ze základních hodnot mého pracovního života. S ohledem na situaci na trhu
přeplněném kouči různého charakteru, je pro mne důležité mít i „razítko“
profesionality. Jak pro mé vnitřní uspokojení, tak pro okolí.
Proces přípravy na akreditaci také přinesl skutečné vnitřní
potvrzení mých zkušeností, kompetencí a rozvoje v oblasti koučování a práce
s lidmi celkově. Když jsem se do přípravy všech dokumentů pouštěla,
měla jsem dojem, že jde o „papírový vopruz“. Až při procházení záznamů z hodin, kurzů a supervizí a zejména při přípravě reflexí mé práce jsem si uvědomila, co vše jsem prošla. A hlavně, co všem jsem naučila a jak jsem se posunula. Ze střípků a kousků se najednou stala ucelená
cesta, kterou stálo za to si připomenout a oslavit. Na konci všeho jsem si dokonce
nakreslila svůj vlastní koučovací model, který už nějakou dobu intuitivně
používám. Vychází z těch osvědčených, ale je obohacený o mé vlastní
přístupy a metody. Bylo krásné uvědomit si tu cestu, kterou jsem prošla s klienty
při koučování či s kolegy při mentoringu, uvědomit si více svoje úspěchy a
pokroky. Stejně jako to dělám s klienty při koučování.
A akreditace pro mne také znamená příspěvek
k profesionalizaci české koučovací scény a zlepšení vnímání profese kouče.
Posílení řad akreditovaných koučů je jedna z cest, stejně jako aktivity ve
prospěch znalosti a prestiže EMCC, kterým se částečně věnuji. Formát akreditací
EMCC je pro řadu koučů zatím neprobádaný, tak vidím svojí roli i v tom, že
jsem průkopníkem a propagátorem téhle cesty. To jsem prokázala i při spolufacilitování
druhé globální akreditační výzvy EMCC v dubnu 2020.
Co znamená akreditace pro klienty?
Pro klienty by mělo být důležité, že za své peníze získají
profesionální službu. Koučování je hodně závislé na vztazích, kouč vám musí
nějakým způsobem sednout, to akreditace samozřejmě nezajistí. Pokud si
nesednete, akreditovaný kouč to s vámi transparentně probere a doporučí
vám někoho z kolegů. Může vám také dle situace doporučit využití jiného
typu služby, například psychologické poradenství či psychoterapii.
Akreditovaný kouč není „expertem“ na vaši situaci, nemá
v kapse jasný „návod na řešení“ či na „opravu“. Pomůže vám definovat
cíle, mobilizovat zdroje, dá vám prostor k zastavení, ale ne instantní
návod na řešení. Akreditovaný kouč většinou
ani není expertem ve vašem oboru. Obvykle to není zapotřebí, v některých situacích
to může být na škodu procesu hledání té nejvhodnější cesty pro klienta. Je
pravda, že někdy klienti oceňují zkušenosti se specifickým prostředím a pokud
se kouč nepostaví do role experta, což by neměl, tak to může proces někdy
urychlit.
Akreditace kouče či mentora vám také nezajistí, že
dosáhnete svého cíle, kvůli kterému jste podporu vyhledali. Akreditovaný
kouč zajistí, že bude s vámi, bude klást vhodné otázky, bude hledat cestu
k dosažení cílů s vámi, dá vám dle potřeby zpětnou vazbu, podpoří
vás. Ale neudělá práci za vás. A už vůbec vám neslíbí, že má odpovědi na vaše
otázky a zázračné řešení na vaše problémy. To neexistuje, ke změnám je třeba
vždy vaše odhodlání a aktivita.
Velmi profesionální práci může odvést i neakreditovaný
kouč, ti v ČR pořád převládají. Kouč či mentor profesionál vám neslíbí
zázraky, neprodá zázračné a rychlé řešení (knihu, video, kurz…), ale bude s vámi
hledat optimální řešení pro vás a cestu k němu. Každý jsme jiný, unikátní a univerzální
návody na štěstí nefungují. U akreditovaného kouče máte navíc záruku, že svou práci
reflektuje, její kvalita je potvrzena a odpovídá vysokým standardům.
Akreditace není nezbytná pro kvalitní koučovací práci.
Ale pro mne osobně je potvrzením a závazkem do budoucnosti, k dalšímu rozvoji
a sebereflexi. Zároveň jsem přesvědčená, že čím více akreditovaných koučů mezi
námi bude, tím lepší bude vnímání celé profese.